NL - FR

Vanden Broele, Novado en Skryv: een ambitieuze drie-eenheid.

September 2021: Skryv gaat samen met Vanden Broele. Januari 2022: Skryv, Vanden Broele en Novado fusioneren tot één bedrijf. Reden genoeg om met Bram Van Impe (General Manager), Joan Liu (Functioneel Analist) en Philippe Vandevyver (Product manager) in gesprek te gaan.

De overname van Skryv ligt intussen een tijdje achter ons, maar kunnen jullie kort nog even toelichten waarom ze tot stand kwam?

Bram: “Vanden Broele en Novado hebben een stevige reputatie opgebouwd als innovatieve dienstverlener voor lokale besturen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Niet toevallig heeft Skryv een even sterke reputatie, maar dan op het niveau van de centrale overheden. Met hun expertise en de enthousiaste mensen kunnen we onze activiteiten versterken en uitbreiden naar álle overheidsniveaus in ons land, van lokaal over regionaal tot federaal.”

Philippe: “Neem als voorbeeld eGovFlow, onze oplossing voor digitale dienstverlening van lokale besturen en overheidsinstellingen naar burgers, verenigingen en ondernemingen. Met dit product willen we breder gaan qua doelgroep en de dienstverlening verder uitbreiden. Skryv is de ideale partner hiervoor: met hun low code-softwareplatform kunnen klanten zelf processen aanmaken, uitvoeren en beheren. Het geeft meer flexibiliteit, en dat is zonder twijfel een grote meerwaarde.”

Joan: “Zowel Vanden Broele als Skryv werken voor overheden. We hebben dezelfde visie op e-government en dezelfde missie, namelijk de digitale samenwerking binnen overheidsdiensten en met de burgers makkelijker maken. Onze krachten bundelen maakt alle partijen sterker en meer future-proof.”

Met Skryv (low code) en Novado (custom code) heeft Vanden Broele nu twee softwarepartners. Welke toegevoegde waarde biedt dit?

Bram: Low code laat toe om snel en budgetvriendelijk resultaten te behalen op basis van een platform dat zijn strepen al meer dan bewezen heeft, ook op vlak van security en dergelijke. Ideaal om in te zetten in een regelgestuurde omgeving waar de software even wendbaar moet zijn als de politiek en de wetgeving. Daarnaast blijven we de optie hebben om volledig custom code te werken. Alles op maat heeft voordelen maar uiteraard ook nadelen. Soms gaan we dan ook voor de mix.

Joan: “Low code platformen geven organisaties flexibiliteit om zelf te bepalen hoe ze processen digitaal ter beschikking stellen: welke formulieren, welke verwerkingsstappen, welke communicaties...”

Vanden Broele staat bekend om de warme en levendige bedrijfscultuur. Hoe verloopt de integratie van de Skryv mensen?

Joan: “Dat gaat vlot. Natuurlijk is het aanpassen. Maar we hebben dezelfde waarden dus dat maakt de integratie makkelijker. Onze mensen kunnen comfortabel werken in een coworking space in Brussel, zodat ze niet elke dag naar Brugge hoeven te komen. Het welzijn van ons team komt op de eerste plaats. Zij zijn de drijvende kracht achter ons succes dus het is belangrijk dat ze zich goed voelen in de organisatie.”

Philippe: “Die visie delen wij volledig: voor ons komen de medewerkers ook op de eerste plaats. We doen veel om hen te bedanken, zoals onlangs ons (uitgesteld) nieuwjaarsfeest. De Skryv mensen worden uiteraard betrokken bij al deze events en ik heb de indruk dat ze zich goed voelen.”

Bram: “Ook de klanten reageren positief. Door uitbreiding van onze dienstverlening voelen ze dat we voluit voor onze visie gaan en worden ze bevestigd in hun vertrouwen.”

Joan, kan je een concreet voorbeeld geven van een realisatie van Skryv?

Joan: “Het low code-platform van Skryv heeft als grootste voordeel dat we snel een werkende applicatie kunnen opzetten en iteratief blijven bijbouwen. Zo konden we het platform voor de toekenning van de coronapremies in minder dan vier weken online zetten en verder uitbreiden terwijl de burgers al hun aanvragen konden indienen. Mensen maakten hier massaal gebruik van, de meesten uiteraard zonder te weten dat wij hierachter zaten. Toch is het iets waar we heel trots op zijn. Ook het systeem voor woning- en renovatiepremies van de Vlaamse overheid, waar jaarlijks meer dan 10.000 aanvragen ingediend worden, is een van onze realisaties. Nu zijn we volop bezig met de nieuwe ‘Mijn Verbouwpremie’, de opvolger van de huidige renovatiepremie die in oktober live gaat.

Welke ambities koesteren jullie?

Philippe: “In 2021 gebeurde elke vijf seconden een aanvraag op eGovFlow. Mijn droom is dat in de toekomst alle transactionele zaken van de overheid waar de burger mee te maken krijgt ondersteund worden met een tool van ons. Door de overname kunnen we onze producten beter doen evolueren in een snel wijzigende context. Overheden weten dat ze nu nog meer op ons kunnen vertrouwen. Wij willen hun partner blijven om nieuwe producten op de markt brengen die zijn afgestemd op hun noden.”

Bram: “Eigenlijk blijven we gewoon met 100% energie doen wat we altijd gedaan hebben: vernieuwend zijn in de publieke sector met als doel de best mogelijke versie van de overheid te ondersteunen naar haar burgers, ondernemingen en verenigingen. De mogelijkheden zijn hier nog enorm en daar willen we elke dag toe bijdragen.”

Ben je op zoek naar een boeiende job in een bedrijf in volle groei?

We zijn steeds op zoek naar extra talenten met een positieve drive. Spontaan solliciteren is ook een weg naar succes! We koesteren elke vorm van initiatief.