NL - FR

Vanden Broele gaat meer dan ooit voor een mensgerichte aanpak.

Onder het motto Let’s bake this world a better place. 

Tijd om het HR-beleid van Vanden Broele in de spotlights te zetten. HR-manager Chloë De Vreese vertelt over onze ‘corporate cake’. De geheime ingrediënten zijn zes belangrijke waarden, die extra smaak geven aan een mensgerichte werksfeer bij Vanden Broele Group.

Dag Chloë, wat heeft jou destijds aangetrokken om bij Vanden Broele te komen werken?

“Wat mij zo aansprak – en vandaag nog altijd aanspreekt – in de missie van Vanden Broele, is het feit dat we als creatieve en innovatieve kennispartner voor overheden een maatschappelijke impact hebben. Daarnaast heb ik zelf veel affiniteit met onze doelgroep. Bovendien is Vanden Broele een dynamische organisatie waar je veel vrijheid krijgt om jezelf te organiseren, met veel ruimte voor ondernemerschap en initiatieven nemen. Ik hou van verandering en evolutie, dus ik voel me hier heel goed en heb me nog geen seconde verveeld sinds ik hier begon te werken in 2016. De verveling kan ook moeilijk toeslaan, want er zijn altijd uitdagingen.”

Over welke uitdagingen heb je het precies?

“De laatste jaren is het aantal medewerkers bij Vanden Broele verdubbeld. Hierdoor worden we met wat groeipijnen geconfronteerd, bijvoorbeeld in de uitbouw van interne structuren en systemen, de ontwikkeling van teams of de groei van leiderschap. We zijn een groeiende organisatie in beweging. Dit betekent dat we steeds zoeken naar een goeie manier van organiseren die verbinding brengt tussen de nodige structuur en het behouden van onze KMO-cultuur van vandaag. Een andere uitdaging is de evolutie naar locatieonafhankelijke, hybride teams. Door de recente overname van Skryv, de verdere groei van onze Waalse divisie en het hybride werken is het werkterrein aanzienlijk uitgebreid. We hebben, naast drie gebouwen in Brugge, ook al vestigingen in Brussel en Genval en maken gebruik van een co-working space in Mechelen. De vraag: ‘Hoe kunnen we in deze context op de best mogelijke manier met elkaar samenwerken en tegelijk ook verbinding blijven ervaren?’ blijft hoog op de agenda staan. We spreken in deze context over grenzeloos samenwerken.”

Veel mooie evoluties, maar de mensen blijven sowieso centraal staan. Kan je iets meer vertellen over de mensgerichte aanpak waar Vanden Broele resoluut voor kiest?

“We geloven sterk in de kracht van mensen. Voor mij is de relatie tussen werkgever en medewerker gebaseerd op gelijkwaardigheid. Ik hecht zeer veel belang aan het psychologisch contract, hoe iemand zich in het algemeen voelt bij ons. We kiezen voor een algemene houding die gebaseerd is op enerzijds zoeken naar dialoog en oplossingen en anderzijds op het geven van vertrouwen, vrijheid en autonomie. We kijken altijd door de bril van onze waarden naar medewerkers en kandidaten. De X-factor ligt volgens mij in hoe iemand in dialoog gaat met andere mensen en hoe hij of zij omgaat met uitdagingen en moeilijkheden. We zoeken mensen met zelfleiderschap. Zij kunnen volgens mij beter omgaan met hindernissen en zijn doorgaans sterk in het zoeken naar verbindende oplossingen.”

Kan je die waarden toelichten en het ganse concept van de ‘corporate cake’ dat jullie errond ontwikkeld hebben?

“We zijn altijd een bedrijf geweest dat gedreven wordt door waarden. Met de ‘corporate cake’ hebben we onze waarden een mooi conceptueel jasje aangetrokken. Onder de leuze ‘We bake this world a better place’ kijken we met een gemeenschappelijke bril naar de groei en het gedrag van onze mensen. Onze waarden vormen op die manier een rode draad in onze algemene werking. Ze zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen, wat goed is voor het welzijn van onze medewerkers.”

Corporate cake: dat klinkt alvast heel lekker. Hoe ziet die cake er dan precies uit?

“Het is een cake die we in verschillende stukjes verdeeld hebben, die mooi bij elkaar aansluiten en elkaar soms overlappen. Het eerste stuk noemen we #WeInnovate. Net zoals alle bedrijven wordt Vanden Broele vandaag geconfronteerd met een enorme krapte op de arbeidsmarkt, zeker voor sterke IT- en salesprofielen. Wij onderscheiden ons door de manier waarop we met onze medewerkers omgaan. We laten onze mensen mee denken en mee bouwen aan innovatieve en maatschappelijk impactvolle producten.”

Dat is een zeer mooie waarde. Welke zijn de andere waarden van de corporate cake?

“Binnen het stuk #WeRise/#WeOwn vallen onze waarden rond de inwerking en persoonlijke groei van medewerkers. We zetten voor starters sterk in op goed uitgewerkte inwerktrajecten. De meeste jobs bij ons hebben een aanzienlijke leercurve, en we willen de best mogelijke context creëren waarin dat leren kan plaatsvinden. Daarom werken we onder andere met collega’s die de rol van coach en buddy op zich nemen. Ze zijn een vertrouwenspersoon voor nieuwe medewerkers. Vanuit het HR-team volgen we zijn of haar eerste jaar mee. Verder denken we niet in functietitels maar in rollen. We stellen ons flexibel op en laten het taakgerichte denken en het ‘statische’ van functies achter ons. Eén persoon kan meerdere rollen opnemen of combineren, en één rol kan door verschillende personen ingevuld worden. En bij een rol horen een doel, verantwoordelijkheden en een mandaat. In plaats van in hokjes te denken, focussen we op groeitrajecten. We hebben aandacht voor de competenties en talenten van onze mensen en kijken samen hoe we hen kunnen laten evolueren, groeien en bloeien.”

Het meest verse stukje van de cake kreeg de naam #WeCare. Waar smaakt dit naar?

“De waarde #WeCare is nieuw sinds vorig jaar en kwam er op eigen initiatief van de collega’s. Het is een heel belangrijke, want onze sterkte als bedrijf ligt echt in hoe we zorgen voor onze klanten en hun noden en wensen kennen en begrijpen. Een logisch gevolg hiervan is dat we ook goed zorgen voor onze werknemers. Concreet uit dit zich in collega’s die extra aandacht hebben voor hoe het met elkaar gaat, of onze vele inspanningen om de home offices van onze mensen uit te rusten met goed materiaal en financiële ondersteuning te voorzien. Ook ‘werkbaar werk’ is een belangrijk begrip geworden. We mikken niet alleen op een duurzame organisatiestructuur, maar ook op werk dat energie geeft en zinvol is, en waarbij iemand zijn of haar talenten maximaal kan inzetten.”

Wat vind je zelf het lekkerste stuk van de cake?

“Het lekkerste van al vind ik zelf de totale taart en hoe we die elke dag samen opnieuw vorm geven. Een stukje dat door heel veel collega’s erg gesmaakt wordt, is het #WeShare/#WeEnjoy stukje. Hieronder valt alles wat we op menselijk vlak doen om onze medewerkers dichter bij elkaar te brengen en hun wellbeing te verhogen. We krijgen altijd veel positieve feedback op onze teambuildings, wandelingen en aperitiefsessies! De zomerbarbecue vorig jaar was het eerste feestje na een lange periode van lockdowns en veel thuiswerk. En het voelde zo goed om elkaar opnieuw te zien! Normaal organiseren we elk jaar in januari een groot nieuwjaarsfeest, waarvoor we met het feestcomité een creatief concept bedenken. Dit jaar gaat het feest pas door op 29 april. Ik kijk er nu al naar uit en ik denk dat ik niet de enige ben!”

Ook zin om mee te schrijven aan ons verhaal?

We zijn steeds op zoek naar extra talenten met een positieve drive. Spontaan solliciteren is ook een weg naar succes! We koesteren elke vorm van initiatief.