Persbericht: Uitgeverij Vanden Broele wordt Vanden Broele en lanceert nieuwe huisstijl en logo

Brugge, 9 september 2021.
Uitgeverij Vanden Broele gaat vanaf vandaag als Vanden Broele de toekomst tegemoet. Dat doet de Brugse leverancier van innovatieve kennisoplossingen voor overheden en non-profits bovendien met een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. Samen symboliseren ze de ambitie van Vanden Broele: slim automatiseren waar het kan en daarnaast inzetten op kennisdeling, inspiratie en vorming van de medewerkers van alle Belgische overheden.

"Professionals ontzorgen en organisaties slimmer maken, dat is waar het bij ons inderdaad om draait”, verklaart Tom Van den Broele, eigenaar van de Vanden Broele Group. "En dat doen we door kennis in een waaier van innovatieve oplossingen om te zetten."

Zoals Vanden Broele Connect: een suite van gebruiksvriendelijke online bibliotheken waar 85 % van de Belgische lokale besturen op terugvalt. Of ReligioSoft, een boekhoudprogramma op maat van de Vlaamse en Waalse kerkfabrieken dat door 95 % van de markt wordt gebruikt. Of eGovflow: veel meer dan zomaar een digitaal loket. Of eSignflow, de toepassing om slim en veilig documenten te beheren, te ondertekenen en te verzenden.

"Onze nabijheid ten aanzien van onze gebruikers, klanten, experts, ... is daarbij allesbepalend. Kantoren in Brugge en Genval helpen ons om met onze innovatieve oplossingen kort op de bal te spelen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onze jarenlange ervaring met het begeleiden van de verkiezingen, over onze opleidingen die jaarlijks duizenden deelnemers trekken of over de handgemaakte lederen trouwboekjes die we al decennialang met veel passie en vakmanschap vervaardigen", lacht Tom Van den Broele. "Het moge duidelijk zijn: we zijn het traditionele uitgeven al lang ontgroeid."

Tom Van den broele

Hoe het allemaal begon

De kiem van die groei werd gelegd in 1957. In dat jaar richtte Jacques Vanden Broele in Brugge een bestuursdrukkerij op. Al snel werd de drukkerij op vraag van de besturen uitgebreid met een studiedienst die evolueerde tot een volwaardige en vervolgens ook officieel zelfstandige uitgeverij. Eind jaren negentig, in het prille begin van het internet, nam de tweede generatie het roer in handen. Tom Van den Broele besloot van meet af aan sterk in te zetten op digitalisering.

Door die focus op digitalisering groeide Uitgeverij Vanden Broele de voorbije jaren uit tot één van de belangrijkste aanbieders van producten en diensten die overheden en non-profits helpen om snel in te spelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.

Nieuw jasje, zelfde partner

"Terwijl we groeiden als leverancier van innovatieve kennisoplossingen, kregen we steeds meer het gevoel dat de manier waarop we ons aan de buitenwereld toonden, steeds minder overeenstemde met wie we vandaag zijn … en wie we morgen willen worden", zegt Bram Van Impe, general manager van Vanden Broele.

En dan kwamen de coronacrisis en de bijhorende lockdowns, die als het ware als groeiversnellers fungeerden voor Vanden Broele. "Los van al het menselijke en economische leed ... De crisis maakte ook duidelijk dat overheden meer dan ooit open staan voor innovatie, en daarvoor kijken ze met plezier naar Vanden Broele", aldus Bram Van Impe.

Van rust was er het voorbije anderhalve jaar dus helemaal geen sprake: nieuwe mensen werden aangeworven, nieuwe oplossingen werden in de markt gebracht, bestaande oplossingen werden verder geperfectioneerd en verfijnd ...

Bram Van Impe
Vanden Broele

"Door nog enkele versnellingen hoger te schakelen, beseften we de afgelopen maanden dat het ook tijd was voor een andere, grote stap. En die zetten we vandaag. Het woord ‘uitgeverij’ laten we los, voortaan gaan we als Vanden Broele de toekomst tegemoet: de alom bekende merknaam die al meer dan 60 jaar staat voor klantgerichtheid, innovatie en betrouwbaarheid. En dat doen we dus met een nieuwe huisstijl en een nieuw logo."

Die nieuwe huisstijl is vanaf vandaag te zien in alle offline dragers en alle online kanalen van Vanden Broele, waaronder een nieuwe website. Net zoals het opvallende, frisse logo trouwens. "Kennis stroomt door onze aderen, waardoor het donkerblauw als hoofdkleur voor de hand ligt. Ons innovatieve karakter vertaalt zich dan weer in de turquoise accentkleur."

Gezien het belang van kennis en innovatie in het DNA van Vanden Broele, is het niet verwonderlijk dat beide woorden ook de hoofdbestanddelen van de nieuwe baseline bij het logo vormen: innoveren met kennis. "Een korte maar krachtige samenvatting van ons continue streven naar innovatieve kennisoplossingen waar iedereen beter van wordt", zegt Bram Van Impe trots.

En over dat DNA gesproken: "Ook al trekken we vandaag een nieuw jasje aan, we blijven nog steeds onszelf: een groep van enthousiaste medewerkers – 60 ondertussen! – die het helemaal ziet zitten om in nauwe samenwerking met al onze stakeholders vorm te geven aan morgen."

Over Vanden Broele

Vanden Broele heeft kantoren in Vlaanderen (Brugge) en Wallonië (Genval). Het bedrijf telt 60 medewerkers. Vanden Broele maakt deel uit van Vanden Broele Group: vier bedrijven bundelen daarbij hun talenten, ervaring en expertise om organisaties te ontzorgen. 

Meer weten over Vanden Broele? Interesse in een gesprek met één of meerdere medewerkers van Vanden Broele of met general manager Bram Van Impe?

Perscontact:
Jeremy Matthys – jeremy.matthys@vandenbroele.be – 0497 02 06 34

Beeldmateriaal en logo's vindt u in deze digitale persmap.